Профорієнтація
Вибір професії — один з головних життєвих виборів, який здійснює людина в юному віці. Він має значення як для самої людини, так і для суспільства. Вибір професії - це по суті вибір життєвого шляху, вибір долі. Від вибору професії до душі у великій мірі залежить задоволення людини своєю долею, її щастя.
Профорієнтаційна робота – система підготовки особистості до свідомого вибору професії.
Мета профорієнтаційної роботи:
1. Створення умов для формування усвідомленого вибору професії учнями у відповідності зі своїми здібностями, психофізіологічними даними і потребами суспільства.
2. Формування в учнів знань про організацію виробництва, сучасне обладнання, про основні професії, про їх вимоги до особистості, про шляхи професійної підготовки.
3. Розвиток інтересу до отримуваної професії, формування в учнів позитивної мотивації до трудової діяльності.
Основні завдання профорієнтаційної роботи:
• Поглиблене вивчення навчальних і спеціальних предметів, до яких виявляється стійкий інтерес та здібності.
• Зосередження уваги на формування професійно важливих якостей, необхідних для обраного виду професійної діяльності.
• Здійснення контролю, корекції професійних планів, виявлення ступеня їхньої обґрунтованості.
• Окреслення шляхів самопідготовки до майбутньої професії, способів само діагностики, оцінка результатів досягнень.
• Формування основ для соціально-професійної адаптації: розвиток норм, ціннісних орієнтацій, мотивів вибору професії, професійної спрямованості.
• Формування професійних інтересів.
Учні старших класів потребують розширення, поглиблення та систематизації знань про професії, отриманих в процесі навчальної діяльності.
Основні напрями профорієнтаційної роботи з учнями:
- професійна інформація,
- професійна діагностика
- професійна консультація учнів.
Професійна інформація дає школярам змогу ознайомитися з різними професіями, зі змістом трудової діяльності в галузі кожної з них, з вимогами, які ці професії висувають долюдини, а також з тим, де ними можна оволодіти.
Професійна діагностика — система психологічного вивчення особистості з метою виявлення її професійно значущих властивостей і якостей.
Психологом здійснюється діагностика за допомогою таких методик :
- Тест професійної спрямованості особистості Дж. Голланда
- ДДО – диференційно-діагностичний опитувальник Є.О.Клімова, де виявляються типи професій.
- Тест «Здібності учня»
- Орієнтовно-діагностична анкета інтересів (ОДАНІ)
- Опитувальник для ідентифікації типів акцентуації характеру підлітків (модифікований С.І.Подмазін)
- Опитувальник ЕРQ Г.Айзенка, С.Айзенка, адаптований В.М. Русаловим
Професійна консультація має на меті навчити учнів прийомів самооцінки своїх якостей, щоб встановити їх відповідність вимогам професії. Мріючи про ту чи іншу професію, школярі повинні водночас замислюватися, чи справді вони годяться для такої роботи. Щоб відповісти на це питання, вони мають знати вимоги професії до її носія.
Такі вимоги розроблено до багатьох професій. І такі консультації надаються за результатами діагностики та за запитами учнів. Аналогічні консультації надаються і батькам учнів, щоб вони серйозніше підходили до обрання майбутньої професії дітьми, змогли певною мірою допомогти їм у цьому.
Профорієнтаційну роботу в школі проводять учителі, класні керівники, інші члени педагогічного колективу, фахівці різних галузей виробництва:
а) у процесі вивчення предметів трудового циклу та ін. навчальних предметів;
б) під час позакласної виховні роботи.
Провідна роль у цій роботі належить класному керівникові. Він протягом тривалого часу, спостерігає за учнями свого класу, вивчає їх індивідуальні особливості, інтереси, здібності й нахили, контактує з батьками, знає виховний потенціал кожної сім'ї. Це дає йому змогу організувати профорієнтаційну роботу на належному рівні. Серед форм такої роботи найефективнішими, що виконують класні керівники є: екскурсії, зустрічі з фахівцями, колишніми випускниками, вечори, диспути, конференції, класні години, заняття в гуртках, факультативи, що дає їм змогу спостерігати за розвитком у школярів професійних інтересів. З метою ознайомлення з робітничими професіїями в школі встановлено професійний мотиваційний термінал з центра зайнятості, до якого має доступ кожен учень школи.
Посилання на корисні сайти
2. Сайт Європейської служби працевлаштування
3. «Труд» - це портал нового покоління
Кейс – уроки «Знайомство з професією»
1. Адвокат. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/139415-urok-keys-professiya-advokat.html
2. Архітектор. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/138200-urok-keys-professiya-arkhitector.html
3. Бібліотекар. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/137970-urok-keys-professiya-khranitel-knig.html
4. Бариста. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/139285-urok-keys-professiya-barista.html
5. Візажист. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/135074-urok-keys-visazhist-ili-grimer.html
6. Ветеринар. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/133603-urok-keys-professiya-veterinar.html
7. Далекобійник. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/141004-urok-keys-professiya-dalnobojshik.html
8. Дегустатор. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/126210-urok-keys-s-degustatorom-o-vkusah-ne-sporyat.html
9. Еколог. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/130738-urok-keys-professiya-ekolog.html
10. Капітан корабля. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/139627-urok-keys-kapitan-korablya-prizvaniye-ili-professiya.html
11. Каскадер. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/138652-urok-keys-professiya-gruppy-riska-kaskader.html
12. Кінолог. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/130002-urok-keys-professiya-kinolog.html
13. Кондитер. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/132313-urok-keys-samaya-vkusnaya-professiya-konditer.html
14. Коучер. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/130821-urok-keys-professiya-koucher.html
15. Ландшафтний дизайнер. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/132759-urok-keys-professiya-landshaftnyi-dizainer.html
16. Лікар швидкої допомоги. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/129552-urok-keys-vrach-skoroy-pomoschi.html
17. Логопед. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/130464-urok-keys-professiya-logoped.html
18. Менеджер по туризму. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/135241-urok-keys-menedzher-po-turizmu-kto-on.html
19. Метеоролог. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/138744-urok-keys-professiya-meteorolog-znatok-pogody.html
20. Мультиплікатор. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/125314-urok-keys-kaka-stat-multiplikatorom.html
21. Організатор весіль. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/132996-urok-keys-professiya-organizator-svadeb.html
22. Ріелтор. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/139532-urok-keys-professiya-realtor.html
23. Селекціонер. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/140935-urok-keys-professiya-selekcioner.html
24. Стюардеса. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/126700-urok-keys-nebesnaya-professiya-styuardessa.html
25. Тестувальник. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/130943-urok-keys-professiya-testirovshik.html
27. Фармацевт. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/135342-urok-keys-aptekar-ili-farmacevt.html
28. Фелінолог. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/134770-urok-keys-kto-takie-felinologi.html
29. Флорист. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/125381-urok-keys-kakaya-professiya-samaya-zvetochnaya.html
30. Фотограф. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/132870-urok-keys-fotograph-professiya-i-khobbi.html
31. Хедхантер. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/140855-urok-keys-professiya-hadhunter.html
32. Хореограф. http://xvatit.com/school/sch-online/compet/140136-urok-keys-professiya-khoreograf.html